Tre fejl mange begår ved deres PR-kampagner
Dette indhold er sponsoreret
Det at skulle udforme en PR-kampagne er, og vil altid være, en svær opgave. Dette er specielt tilfældet, hvis man aldrig har prøvet det før. Mange nystartede virksomheder forsøger sig med at udforme en PR-kampagne for første gang uden meget erfaring med public relations. Der er mange, som begår de samme fejl, når de skal lave en PR-kampagne, og denne artikel ønsker at komme nogle af disse til livs.
Et sted man altid kan kigge hen for indirekte råd til PR er sportsklubber på det professionelle plan. Det er muligt at læse mere om sport ved at følge linket her, og få udvidet horisonten.
Kender ikke målgruppen ordentligt
En af de største fejl, som langt de fleste virksomheder begår er, ikke at kende sin målgruppe ordentligt. Målgruppen er det, som bestemmer hvordan man skal udforme sin strategi. Hver demografi af målgruppe responderer forskelligt på produkter og indhold, og derfor vil man som virksomhed have svært ved at få budskabet på sin kommunikation til at ramme perfekt. Målgruppen er den som bestemmer det hele, og det er kernen i enhver PR-strategi. Det er ofte et godt spørgsmål at stille, hvem er vores primære målgruppe? Hvem ønsker vi at ramme med denne kampagne? Hvad responderer vores målgruppe på?
NÅr de spørgsmål er besvaret er halvdelen af kampagnen allerede udformet. Derefter gælder det om at udfylde brødteksten på fornemste vis.
Benytter sig af de forkerte platforme
Kampagnen er udformet og nu er det tid til at vælge hvordan den skal ud. Her er det vigtigt, at man vælger den rigtige platform, at skubbe indholdet ud på. Her er målgruppen essentiel også. Hvis man vælger den forkerte platform kan man hurtigt se, at man ikke rammer de personer, som den var ment til. Det betyder, at ens arbejde på mange måder er spildt. Det gælder så vidt muligt om at ramme de personer, som man ønsker at ramme, det rigtige sted. Undersøgelser har for eksempel vist, at folk over 35 stoler meget på Email og unge på under 25 responderer godt på de sociale medier. Derefter er der mange andre faktorer, som går ind i hvordan man bedst muligt rammer målgruppen.
Har ikke et klart mål for kampagnen
Det er meget vigtigt, at man har et klart mål for sin kampagne. Ting uden mål har det med at visne hen i en forretningsverden, da det er svært at mål på. Det kan være svært at opsætte sine mål, og et godt råd er at holde dem realistiske. Når man skal sætte et mål for en PR-kampagne skal man have alle parametre i mente, og det er godt at tænke tidligt over hvad man gerne vil have ud af kampagnen.
Sæt nogle klare og realistiske mål. Det kan være at man vil øge salget af et produkt med 10% eller større eksponering af brandet. Uanset skal man have et klart mål, da man på den måde kan måle det succes.